Hagazussa: A Heathen's Curse
Kauhu
Ohjaaja: Lukas
Feigelfeld
Saksa, Itävalta
Kesto: 102 min
Olosuhteiden
pakosta pääsin näkemään tämän kevään Night Visons: Back to Basics
-festivaalilla vain yhden elokuvan. Onneksi en joutunut pettymään valintaani,
sillä Lukas Feigelfeldin opinnäytetyönä ohjaama Hagazussa: A Heathen’s Curse oli intensiivinen elokuvakokemus.
Hagazussan tapahtumat sijoittuvat 1400-luvun
Saksaan, syrjäiseen metsänkolkkaan, jossa luonto on armoton ja ihmiselämä
karua. Vaatimattomista puitteista huolimatta nuori Alburn (Celina Peter)
vaikuttaa onnelliselta asuessaan yhdessä äitinsä Marthan (Claudia Martini)
kanssa. Heidän elämäänsä varjostaa kuitenkin se, että seudun muut asukkaat eivät
pidä tästä noitakaksikosta. Martha näyttää hyväksyvän kohtalonsa: hän ei
puolustaudu, vaikka ihmisiä kerääntyy pikkuruisen mökin ympärille herjaamaan ja
metelöimään. Ja kun Martha sairastuu vakavasti, joutuu Alburn ottamaan hänestä
yksin vastuun ja lopulta kohtaamaan tämän groteskin kuoleman.
Marthan
kuoleman jälkeen elokuvassa hypätään parikymmentä vuotta eteenpäin. Aikuistunut
Alburn (Aleksandra Cwen) elelee rauhallista elämää vuohipaimenena yhdessä
pienen tyttövauvansa kanssa. Hän on nautiskelija, joka ei tahdo kenellekään
pahaa, mutta joka joutuu silti kantamaan menneisyytensä taakkaa (ja äitinsä
pääkalloa), sillä noitien vihaajat eivät tahdo jättää häntä rauhaan. Jouduttuaan ainoan
ystävänsä pettämäksi, ei Alburn enää kykene pidättelemään vihaansa. Seuraa
kosto, mutta niin seuraa karmakin.
Merkillepantavin
piirre Hagazussassa on sen naturalismi.
Visuaalista kerrontaa kannattelevat pitkät otokset mahtipontisista metsä- ja
vuoristomaisemista. Ihmiskasvoja kuvataan lähietäisyydeltä niiden kaikessa aitoudessa
ilman turhia juonteita, ryppyjä ja näppyjä peittäviä pakkelikerroksia. Feigelfeld
on supistanut dialogit minimiin ja sallinut hahmojen ilmeiden ja eleiden puhua
puolestaan. MMMD:n ambientista ja doom-metallista vaikutteita ammentava upea,
aavemainen musiikki tuo mieleen Popol Vuhin sävelet Werner Herzogin ohjaamassa Nosferatussa (1979).
Aikuinen Alburn (Aleksanda Cwen) papin (Haymon Maria Buttinger) puheilla. |
Uskontotieteilijänä
koin Hagazussan hämäräperäisten
kohtausten analysoinnin inspiroivaksi, mutta uskon, että suuremmalle yleisölle elokuva
on hieman liian taiteellista häröilyä. Konteksti jää vajaaksi, sillä toisin
kuin muutoin hyvin samanhenkisessä The
Witchissä (2015), mitään yleistä ajan yhteiskunnasta, uskonnollisesta
ilmapiiristä ja noituuskäsityksistä ei juurikaan tuoda esille. Marthan
menneisyys jää niin ikään hämärän peittoon.
Väitänkin,
että Hagazussa on tarkoitettu ennen
kaikkea fiilisteltäväksi, ei ymmärrettäväksi. Mikäli eskapistinen matka noitanaisen
sielunmaisemaan synkän metsän uumenissa kuulostaa houkuttelevalta, on elokuva
ilman muuta katsomisen arvoinen. Odotankin innolla, mitä Lukas Feigelfeld
keksii seuraavaksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti