Janne Villa: Hengellinen väkivalta.
312 s. Kirjapaja, 2013.
www.adlibris.com/fi |
Teologi,
toimittaja ja terapeutti Janne Villan teos Hengellinen väkivalta on
puheenvuoro uskonnollisten yhteisöjen uhreiksi joutuneiden puolesta.
Teos sisältää runsaasti yleistietoa suomalaisista uskontokunnista,
joissa näitä väärinkäyttötapauksia on ilmennyt. Kirja toimii
myös selviytymisoppaana uhreille ja heidän läheisilleen.
Takakannessa teosta kuvaillaan ”uskonnollisena
kuluttajanvalistuksena”, joten luettavaa riittää myös omaa
vakaumusta etsiville. Äänensä teoksessa saavat uhrien ja heidän
omaistensa lisäksi aiheeseen perehtyneet teologit, psykoterapeutit,
psykiatrit sekä erilaisten järjestöjen edustajat.
Hengellisen
väkivallan monimuotoisuus
Hengellinen
väkivalta voi Villan mukaan olla fyysistä, henkistä tai
seksuaalista, ja sille on ominaista uskonnollinen
ulottuvuus: uhria voidaan esimerkiksi pelotella helvettiin
joutumisella tai yhteisöstä erottamisella, ja hänen
henkilökohtaista elämämäänsä voidaan säädellä niin
terveydenhoidon kuin ihmissuhteidenkin osalta. Teoksessa kerrotaan
pääasiassa uskonnollisten lahkojen ja liikkeiden kuten
helluntailaisuuden, lestadiolaisuuden ja Tapani Koivuniemen
uskonlahkon sisällä tapahtuneista väärinkäytöksistä.
Luterilainen kirkkokaan ei jää vaille huomiota, kun käsitellään
sen piirissä toimineita henkiparantajia sekä Suomen Lähetysseuran
Taiwanin lähetyskentällä sattuneita lapsiin kohdistuneita
hyväksikäyttötapauksia. Kaikkein julmimpien tapausten
yksityiskohtainen kuvailu heti ensimmäisessä luvussa herättääkin
kysymyksen, pudottaako se alkuunsa kaikkein herkimmät lukijat.
Toisaalta on hyvä tehdä selväksi, miten vakavasta asiasta on kyse.
Villa
huomauttaa, että selvää määritelmää hengellisestä
väkivallasta ei kuitenkaan ole. Voidaan esimerkiksi kysyä, missä
määrin kielteinen suhtautuminen naispappeuteen ja
homoseksuaalisuuteen, sekä uskonnollisten lentolehtisten
”tyrkyttäminen” on sellaista. Olisin ollut kiinnostunut lukemaan
enemmän näistä rajojen määrittelyistä, sillä edeltävät
aiheet ovat hyvin ajankohtaisia. Toki näiden kysymysten käsittelystä
voisi syntyä ihan omakin kirjansa.
Villa
kritisoi myös uskontoon äärimmäisen kielteisesti suhtautuvia
asenteita, joiden kannattajiksi hän mainitsee Richard Dawkinsin sekä
Erkki Tuomiojan. Hän huomauttaa, että väkivaltainen uskonnon
tukahduttaminen Neuvostoliitossa, Kiinassa ja Pohjois–Koreassa ei
ole tuottanut ”kestävää tulosta”. Nähdäkseni ateismi ei
kuitenkaan ollut kyseisissä tapauksissa päämäärä itsessään,
vaan uskonnon syrjäyttäminen kommunismin tieltä. Lisäksi Villa
kirjoittaa: ” Suvivirren ja joulukuvaelman kieltäminen ei liioin
tuota sen terveempiä kansalaisia kuin näiden sieluakohottavien
perinteiden jatkaminen." Hän jättää huomiotta ne kannanotot,
joissa näiden perinteiden kieltämistä ei perustella niinkään
niiden ”haitallisuudella” kuin katsomusten tasa-arvon
turvaamisella.
Johtaja
ja muu yhteisö vallankahvassa
Teoksessa
korostuu lahkojen ja liikkeiden johtajien, ”gurujen”
henkilökohtaiset ominaisuudet hengellisen väkivallan aiheuttajina:
miellyttävästä ulkokuorestaan huolimatta tällainen auktoriteetti
on empatiakyvyiltään rajoittunut, vallanhimoinen, sekä taitava
manipuloija. Persoonallisuushäiriöt, kuten psykopatia ja narsismi,
katsotaan merkittäviksi syiksi näiden gurujen toimintaan.
Mielestäni on muistettava, että persoonallisuuden ja
mielenterveyden häiriöiden kirjo on laaja, ja niiden piirteissä
sen verran yhtäläisyyksiä, että suoria johtopäätöksiä
kaikista karismaattisista johtajista ei voi vetää. Psykopatia
mainitaan kirjassa muutenkin turhan monta kertaa, kun oltaisiin voitu
myös pohtia, voiko pahaa tekevä johtohahmo olla myös täysin
vilpitön ja hyvää tarkoittava tekemisissään.
Erityisen
ongelmallisena hengellisissä väkivaltatapauksissa Villa pitää
sitä, miten yhteisön muut jäsenet saattavat torjua uhrin
avunpyynnöt tyystin: etenkin väkivallantekijälle läheiset ihmiset
eivät välttämättä osaa suhtautua syytettyyn ystäväänsä
kriittisesti, vaan syyllistävät uhria valehtelusta ja koko yhteisön
mustamaalaamisesta. Villa peräänkuuluttaakin kritiikin ja
avoimuuden lisäämistä uskonyhteisöjen sisällä, jotta vaikeat
asiat voitaisiin selvittää, ja yhteisön hyvinvointia ylläpitää.
Villa katsookin, että terve, positiivinen uskonnollisuus on hyvä
turva mielenterveydelle, ja terapian lisäksi oiva apukeino
hengellisen väkivallan aiheuttamien traumojen parantamiseen.
Kirjan
viimeisessä luvussa neuvotaankin, miten uhrit voivat hakea apua
vaikeaan tilanteeseen ja selviytyä ikävien kokemuksien painamasta
taakasta. Myös uhrien läheisiä opastetaan auttamaan. Ohjeet ovat
mielestäni selkeitä, kattavia ja rohkaisevia.
Lopuksi
Kirjan
lukemista hieman häiritsi se, että luvut eivät muodostaneet
tarpeeksi yhtenäisiä kokonaisuuksia, vaan asioita käsiteltiin
hajanaisesti useissa eri (ala)luvuissa. Samojen asioiden toistoa oli
myös liikaa. Vaikutelma kirjasta oli kuitenkin pääasiassa
positiivinen. Erityisesti eri uskonnollisia lahkoja ja liikkeitä
koskeneet kuvaukset olivat mielestäni kiinnostavia. Aiheen avoin
käsittely on arvokasta työtä. Niin uskonnollisten kuin
maallistenkin yhteisöjen ja instituutioiden on hyvä pitää yllä
rakentavaa krittiisyyttä ja avointa vuoropuhelua. Kauneinkaan
lintukoto ei ole aina sitä miltä se näyttää – ulkoa- tai
sisältäpäin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti