sunnuntai 26. lokakuuta 2014

Elokuva-arvio: Vihan lähettiläs ("Monkey Shines", 1988)


 Kuva: Wikipedia
George A. Romeron ohjaama Vihan lähettiläs (Monkey Shines) on vuonna 1988 ilmestynyt scifikauhuelokuva. Se perustuu Michael Stewartin samannimiseen vuonna 1983 ilmestyneeseen romaaniin.

Päähenkilö Allan Mann (Jason Beghe) on urheilullinen oikeustieteen opiskelija, joka eräänä aamuna lenkkeillessään jää auton alle ja halvaantuu. Allanin elämä muuttuu kertaheitolla, kun tyttöystäväkin jättää, eikä arki liikuntakyvyttömänä näytä sujuvan. Elämä saa kuitenkin uuden käänteen, kun hänen ystävänsä, kunnianhimoinen mutta pakkomielteinen tutkija Geoffrey Fisher (John Pankow) lahjoittaa hänelle Ella-nimisen pienen apinan avustajaksi. Lisäksi Allan ystävystyy Ellan kouluttajan, Melanien (Kate McNeil) kanssa. Mutta Allan ei tiedä, että Geoffrey on tehnyt kokeita huippuälykkäällä Ellalla laboratoriossaan. Ja pian uusi isäntä huomaakin kykenevänsä telepaattiseen yhteyteen eläimen kanssa. Ellasta tulee kanava, jonka avulla Allan voi purkaa vihaansa, ja joka kykenee mitä hirvittävimpiin tekoihin.

Olin nähnyt elokuvan joskus lapsuudessani, joten hämärät muistikuvat palautuivat hiljalleen mieleeni. Uskon, että elokuvassa ilahdutti eniten tuolloin sama asia kuin tälläkin kertaa: lystikkäät ja suloiset apinat. Erityisesti Ellan kiintymys isäntäänsä oli hellyyttävää seurattavaa. Välillä kuitenkin mietin, milloin Ella toimi omana itsenään, milloin Allanin tunteiden välittäjänä.

Vihan lähettiläs on varmasti tarkoitettu pikemminkin viihteeksi kuin vakavasti otettavaksi tieteiselokuvaksi, mutta Geoffreyn Ellaan ruiskuttaman aineen vaikutusmekanismit ja niiden yhteys eläimen telepaattisiin kykyihin jäivät vaivaamaan. Stereotyyppiset kuvaukset eläinkoelaboratoriosta kalseine häkkeineen ja salaperäisine ruiskuineen sai pohtimaan, yritetäänkö siinä ottaa kantaa eläinkokeisiin ja tieteellisiin tutkimuksiin ylipäätään. Voivatko liian älykkäät eläimet koitua lopulta uhaksi ihmiskunnalle samaan tapaan kuin on pelätty tapahtuvan älykkäiden tietokoneiden kohdalla? Erottaako kyky tuntea syyllisyyttä ihmisen eläimestä? Elokuvan loppukohtaus onkin kuin suorastaan vertaus taistelusta luomakunnan kruunun paikasta.

Elokuva toimii ainakin unettoman yön ajankulutteluna, vaikka se ei huippuelämys olekaan. Voimakkaimmin herännyt tunne oli sääli laboratorioon vangittuja eläimiä ja etenkin Ellaa kohtaan. Virkeämmällä tuulella olisin kenties katsonut heti perään Apinoiden planeetan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti