perjantai 6. toukokuuta 2016

Night Visions: Back to Basics 2016

Muutama viikko sitten tuli jälleen käytyä Night Visions -festivaaleilla. Valitettavasti tuliaisina toin kaiken kivan sälän lisäksi myös harvinaisen sitkeän flunssan, minkä vuoksi tämän päivityksen kirjoittaminen viivästyi. Ei sillä, etteikö kaikenlainen ämpyily, vatulointi ja prokrastinointi olisi muutenkin haittaamassa blogin päivittämistä.

Noitia ja narikoita


Mutta asiaan. Laadin ohjelmani festivaaleille sen enempää miettimättä siten, että kävisin välillä Turussa opiskelun merkeissä, ja osallistuisin sitten lopun all-nighteriin. Se ei ehkä ollut ihan fiksuin ratkaisu, vielä kun joutui kävelemään paljon ympäriinsä, sillä esityspaikat olivat tällä kertaa melko kaukana toisistaan. Älypuhelimen ja sen myötä karttaohjelman puute ei yhtään auttanut asiaa. Joka tapauksessa ehdin varata hyvissä ajoin lipun keskiviikon The Witch -näytökseen, joka oli muuten Pohjoismaiden ensi-ilta. Ja tietenkin loppuunmyyty lisänäytöstä myöten.

Esityspaikkaan, Gloriaan saapuessani selvisi, että reput ja muut kassit oli jätettävä narikkaan. Ja minullahan niitä oli, sillä olin menossa samana iltana Turkuun. Sisällä salissa tajusin, että minultahan jäi eväät yhteen kassiin. Olin vielä syönyt päivät huonosti, joten rohkaistuin hakemaan ne narikasta. Ihan liikaa sähläystä.

Black Phillip -vuohi esiintyy The Witchissä
  
Robert Eggersin ohjaama The Witch osoittautui hyvin onnistuneeksi tekeleeksi, vaikka elokuvan vanhahtava englannin kieli sai välillä putoamaan kärryiltä. Elokuva siis kertoo puritaaniperheestä, joka joutuu eroon uskonnollisesta yhteisöstään ja muuttamaan keskelle ei-mitään, jossa sitten alkaa tapahtua kummia. Perheenjäsenet alkavat syyttää toisiaan noituudesta, koska hei, mistä muusta huono onni voisi johtua? Tämä elokuva pitää katsoa joskus DVD:ltä uudestaan, sillä tästä katsontakerrasta jäi paljon pureksimatta, ja onhan noituus hyvin kiinnostava ilmiö.

Cannibal Holocaust ei jätä ketään kylmäksi


Perjantaina koittikin jännät paikat, sillä sain tepastella jälleen Gloriaan, jossa näytettiin hurja ja pahamaineinen Cannibal Holocaust ensimmäistä kertaa valkokankaalla Suomessa. Eikä siinä vielä kaikki: Itse elokuvan ohjaaja, Ruggero Deodato, oli näytöksessä vieraana! Häneltä sai pyytää nimmaria, jota meninkin oitis jonottamaan, kun herra ennen elokuvan alkua saapui aulaan. Ojensin tärisevin kätösin Huuto.netistä ostamani DVD-julkaisun, jonka ohjaaja sitten signeerasi. 76-vuotias herra (jolla on muuten samana päivänä synttärit kuin minulla) oli yllättävän hoikka ja pienikokoinen, mutta ikäisekseen todella reippaan oloinen ja sosiaalinen.

Cannibal Holocaust -DVD Ruggero Deodaton nimmarilla.

Elokuvan jälkeisessä Q&A-osiossa hän olikin hyvin puhelias. Deodato kertoi yleisölle niin Cannibal Holocaust -elokuvan taustalla olevasta inspiraatiosta (Mondo Cane) kuin sen aiheuttamista juridisista ongelmista ja erikoisista lavastusratkaisuistakin. Niin, sitä seipään varassa roikkuvaa tyttöä ei oltu oikeasti seivästetty, kuten pelättiin, vaan kyseessä oli halpa tehoste. Illuusiot purivat hysteerikkoihin kuin elokuvan kannibaalit uhreihinsa. 


Säihkysääri Gloriassa
Nyt sattu Juhaa leukaan!

En ala tässä julkaisussa Cannibal Holocaustia sen enempää arvioimaan, sillä ajattelin kirjoittaa aiheesta pidemmän artikkelin jossain vaiheessa. Todettakoon kuitenkin, että näin elokuvan toista kertaa elämässäni, ja kyseessä on yksi harvoista leffoista, jotka ovat onnistuneet järkyttämään minua ihan näin aikuisiälläkin. En tiedä, tulenko koskaan turtumaan kohtaukseen, jossa aviorikoksen tekijää rangaistaan.

Intiaanit vievät päänahkasi! (Ja syövät aivosi)


Kannibaaliteema jatkui lauantaina iltapäivällä, jolloin oli vuorossa Z.  Craig Zahlerin Bone Tomahawk (2015). Minulla ollut juuri mitään ennakko-odotuksia elokuvan suhteen, katsoinpahan vain IMDb:stä, että kyseessä on länkkärityylinen kauhu melko hyvillä pisteillä, joten ohjelmaan vaan. Nimekkääseen näyttelijäkaartiin kuuluvat muun muuassa Kurt Russell, Patrick Wilson, Matthew Fox ja Richard Jenkins, jotka lännensankareina lähtevät pelastamaan intiaanien sieppaamia ihmisiä. Elokuvassa hyödynnettään hurjia legendoja intiaaneista päänahanleikkaajina, ja harjoittaapa tämä heimo myös ihmissyöntiä. Yhtymäkohtia Cannibal Holocaustiin siis löytyy, mutta todettakoon jälkimmäisen hyväksi, että siinä alkuperäisasukkaat esitetään huomattavasti inhimillisempinä, kun taas Bone Tomahawkin intiaanit ovat melko yksiuloitteisia, karjuvia hirviöitä, joita ei edes yritetä ymmärtää, vaikka yhden siepatuista kerrotaankin häpäisseen heimon hautausmaan. Tästä huolimatta elokuva on nykykauhuksi kelvollinen tekele. 

Taidetta Bone Tomahawkin hengessä

Kävinpä muuten myös ennen elokuvan alkua Dubrovnikissa järjestetyllä leffakirppiksellä, josta mukaan tarttui The New York Ripper (1982),  Profondo Rosso (1975), The Manson Family (1997) sekä Opera (1987). 

Tuliaisia

Odottamista, aina vaan kannibaaleja sekä viehättävä ruumis


Edelllisen elokuvan jälkeen poikkesin syömässä ja katsomassa Game of Thrones -näyttelyn. Sitten menin Dubrovnikiin istumaan ja täyttämään ristikoita, sillä seuraava elokuva, Cannibal Holocaustin toinen näytös, alkoi vasta tuntien kuluttua. Olisi kaiketi pitänyt käydä katsomassa joku pätkä vielä siinä välissä, mutta budjetti ei antanut myöten. Sen sijaan parilla eurolla lähti Fangoria-numero mukaan. Ja piti siinä vähän kahviakin ja portteriakin lipittää ajan kuluksi. Toivoisin muuten, että baareissa ja kahviloissa olisi useammin valikoimissa tummapaahtoista kahvia, eikä vaan sitä vaaleaa kuravelliä, jota vatsani ei niin hyvin siedä. 


Röh, röh, röh!

Odotus kuitenkin palkittiin, kun pääsin jälleen ihastelemaan kannibaaleja ja kuuntelemaan Deodaton juttuja, aihe kun kiinnostaa minua myös akateemisesti. En kuitenkaan itse keksinyt mitään sen ihmeempää kysyttää. Tai en ainakaan rohjennut avata suutani. Ihmetykseni aiheet toki liittyvät enemmän käsikirjoitukseen. Mutta kuten aiemmin totesin, tästä lisää myöhemmin. 

Deodatolla riitti asiaa.

Seuraavaksi olin ostanut lipun Nina Foreveriin (2015). Tämä Ben ja Chris Blainen ohjaus oli minulle melkoinen pettymys. Elokuvassa pariskunnan sängystä kaivautuu miehen entinen, auto-onnettomuudessa kuollut tyttöystävä. Leffa alkoi ihan kiinnostavasti, mutta muuttui lopulta pitkäveteiseksi, enkä ymmärtänyt, mikä idea siinä lopulta oli. Lähinnä se näytti astetta seksahtavammalta Tim Burtonin luomukselta. 

Kiduttajia ja amppareita


Lex Ortegan Atroz (2015) oli puolestaan karua ja kyynistä viihdettä, jonka päähenkilön, Goyon (Ortega) maailmaa kuvataan vanhan videokameran läpi. Poliisien löytämistä nauhoista näkyy, miten Goyo kiduttaa ja raiskaa uhrejaan sairaalla tavalla. Ja toisaalta viranomaisten hallussa on myös video, joka valottaa miehen tekojen brutaaleja taustoja. Elokuva oli toki vähän liiankin överi ja epäuskottava, mutta toisaalta voidaan miettiä, miten paljon maailmalla tapahtuu sellaisia karmeita asioita, joista emme tule koskaan tietoisiksi. 

Viimeisen elokuvan, Benni Diezin ohjaaman Stungin (2015) olin valinnut lähinnä siksi, että siinä esiintyy Lance Henriksen. Kulttinäyttelijä olikin erikoistehoisteilla hyvin luotujen ampiaisten ohella parasta tässä leffassa, muuten kyseessä olikin melko keskinkertainen kauhukomedia. Ainakin tässä osattiin mässäillä ötökkäpelolla selvästi paremmin kuin viime syksynä näkemässäni Bitessa (2015). Paikalla ollut ohjaaja Diez muuten kertoi, että elokuva on saanut innoitusta ja vaikutteita Aliensista (1986), jossa Henriksen niin ikään esiintyi. 

Kaverukset Dubrovnikin edustalla

Lisäksi on todettava, että olipa Night Visions jälleen järjestänyt hauskan kilpailunkin. Eihän siinä voinut olla nauramatta, kun aikuiset ihmiset leikkivät keskenään kamppailevia apinoita ja leijonia. Jään jälleen odottelemaan syksyn festareita. 

 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti